Monday, May 19, 2014

Set Kesuburan Shaklee

Salam uolss...

Ok, entry lepas sy janji nak share pasal set kesuburan shaklee yang mana dengan izin Allah s.w.t seorang sahabat sya yang telah 3 tahun kahwin dah pun preggy. Apa yang saya cadangkan utk sahabat ni adalah 3 item iaitu :


  1. ESP
  2. Gla Complex
  3. B complex
So, apa kaitan 3 produk ni dengan masalah kesuburan sahabat saya tu? Actually sahabat saya ni da didiagnos oleh Dr masalah dia susah preggy adalah disebabkan tiub fallopio tersumbat. Apa sebenarnya masalah tiub fallopio tersumbat ni eh? Merujuk kepada Metro Ivf Malaysia, tiub fallopian yang tersumbat menyebabkan ketaksuburan.Sesetengah wanita yang masih tidak mempunyai zuriat, kemungkinan tiub fallopian telah separuh tersumbat atau sepenuhnya tersumbat. Kebanyakkan tiub fallopian yang telah rosak berlaku akibat telah dijangkiti kuman(mungkin kerana telah berlaku sekian lama). 

Sebab yang lain yang barangkali boleh berlaku adalah disebabkan hamil pramatang yang mana janin telah menempel di dalam tiub fallopian bukan di dalam rahim (dipanggil kandungan ectopic) atau terdapat penempelan parut tisu didalamnya atau disebabkan endometriosis. Anda juga boleh melakukan ujian HSG (Hysterosalpingogram) untuk mengenalpasti punca masalah tersebut.

Selain itu .Endometriosis juga merupakan salah satu punca yang mengganggu kesuburan. Endometriosis berlaku apabila endometrium (tisu dari selaput dalam rahim)berkembang dan tumbuh diluar rahim itu sendiri. Hal ini tidak diketahui bagaimana ia boleh berlaku. Hal ini mungkin berikutan kerana terdapat sedikit selaput dalam rahim (endometrium) yang melalui tiub fallopian ke ruang abdominal semasa kitar haid berlaku. Hal ini telah menyebabkan berlaku radang/inflamasi setempat yang menyebabkan antara organ berdekatan abdominal melekat sesama sendiri dan menyebabkan kesakitan haid. Laparoscopy akan membantu anda untuk mengenalpasti puncanya.

Jadinya, dalam entry yang lepas saya ade ceritakan macamana kawan saya berjaya hamil walaupun ade masalah kedua nya kan. Beliau telah mengambil set kesuburan ni dan konsisten makan selama 3 bulan sebelum disahkan mengandung. Moh kita jengah ape kebaikan ketiga2 produk ni.

1. ESP 
Ini kerana kandungan ESP Shaklee mengandungi isoflavones yang mempunyai fungsi yang sama dengan Clomid(pil hormon) iaitu bahan yang digunakan dalam perubatan untuk merangsang kesuburan...

walaupun..ternyata fungsi yang sama untuk merangsang hormon..ESP Shaklee berbeza daripada produk-produk soya lain di pasaran (seperti yang saya khabarkan dalamnentry yang lepas) kerana ianya adalah daripada bahan semulajadi..ESP Shaklee diproses secara terbaik bagi mengekalkan isoflavones dan menjalani ujian makmal dalam proses nye. Ingat satu je, ESP shaklee adalan Non-GMO ye hehe


Bagaimana isoflavoones ini berfungsi untuk kesuburan?

Ia bertindak sama seperti Clomid iaitu dengan menghalang estrogen, apabila hormon ini terhalang, badan di'tipu' untuk menghasilkan lebih banyak hormon FSH (follicle stimulating hormone) yang merupakan perangsang folikel. Seterusnya menghasilkan lebih lagi hormon estrogen yang akan merangsang satu lagi hormon lain iaitu LH (luteinizing hormone) yang merangsang ovulasi...penghasilan telur..

ESP Shaklee juga membantu dalam meningkatkan sel-sel badan dan asid amino yang membentuk protein..untuk kesihatan secara keseluruhan kepada badan anda.
(sumber : http://nikshahana.blogspot.com)

2. GLA Complex


GLA atau gamma linolenic acid yang tersedia di pasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil. Manakala GLA Shaklee diekstrak daripadaborage yang mengandungi lebih daripada 2 kali ganda GLA dalam Evening Primrose Oil sedia ada dan 3 kali lebih berkesan dari Evening Primrose Oil. Setiap kapsul mengandungi lebih 300mg GLA dan digabungkan dengan minyak sunflower dan Vitamin E.


Antara manfaat GLA:


membentuk prostaglandin yang mengawal selia hormon lelaki &wanita, memperbaiki simptom PMS dan mood swingmelambatkan monopous dan melambatkan penuan, mengetatkan uterusmemperbaiki tekstur rambut kering dan gugurmembantu mengatasi masalah haid tidak teratur dan membantu menghasilkan cecair serviks yang subur &berkualiti


Untuk masaalah kesuburan, GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. Namun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’. Di sinilah fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum.



Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau ovum dan sperma tidak bertemu pd hari subur, masih ada peluang utk ovum dan sperma bercantum sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5. 

 Sebelum kita pergi pada kelebihan GLA ni, meh nak bagitau ape sebenarnya yang terkandung dalam GLA Shaklee ni. Untuk pengetahuan semua, GLA Shaklee ni diekstrak daripada borage yang mengandungi lebih daripada 2 kali ganda GLA dalam Evening Primrose Oil sedia ada dan 3 kali lebih berkesan dari Evening Primrose Oil. Setiap kapsul mengandungi lebih 300mg GLA dan digabungkan dengan minyak sunflower dan Vitamin E.


Jadinya, apa kelebihan GLA n8 dalam membantu kesuburan?


Ianya berfungsi untuk membentuk prostaglandin yang mengawal selia hormon lelaki &wanita, memperbaiki simptom PMS dan mood swing yang akan melambatkan monopous dan melambatkan penuan, mengetatkan uterus memperbaiki tekstur rambut kering dan gugur, membantu mengatasi masalah haid tidak teratur dan membantu menghasilkan cecair serviks yang subur &berkualiti


Untuk masalah kesuburan, GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. Namun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’. Di sinilah fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum. 



Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau ovum dan sperma tidak bertemu pd hari subur, masih ada peluang utk ovum dan sperma bercantum sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5. 

Jadi nampak tak kaitannya GLA ni dengan masalah yang dihadapi oleh sahabat saya tu yang mengalami masalah tiub fallopio tersumbat. Walau apa pun, kita hanya berusaha Allah jua yang mengizinkan untuk berjaya atau tidak.

3. B Complex

Yang ketiga dalam set cadangan kesuburan adalah B Complex. B complex ni saya cadangkan diambil bersekali dengan dua produk di atas kerana  B Complex Shaklee mengandungi semua vitami B yang diperlukan oleh tubuh dan juga asid folik. Rasanya semua sudah tahu betapa pentingnya pengambilan asid folik ni kepada wanita sebaga8 persediaan untuk hamil. Bukan bila da mula hamil baru nak mula ambil ye. 

Selain tu B Complex Shaklee juga membantu untuk menangani masalah stress. Stress juga antara punca yang mengganggu kesuburan wanita. Ye la kalau otak dan badan tak relaks, macam mana nak 'lekat' kan. Jadinya, B Complex secara tak langsung membantu kesuburan bukan sahaja wanita malah pasangan juga.

So itulah antara tiga produk yang saya saya sarankan kepada customer saya sebelum.ni. Yang penting kita usaha, berjaya atau tidak kita serahkan kepada Allah yang Maha Kuasa. 

Kepada sahabat-sahabat di luar sana yang memerlukan bantuan dan masih berusaha untuk.mendapat cahaya mata, dan berminat nak mencuba set kesuburan Shaklee ni, boleh la hubungi saya ye. Free consultation of course..hehehe.

Wassalam.

Marini
Shaklee Independent Distributor
Watsapp/sms/telegram : 013-2042418




No comments:

Post a Comment